V dňoch 24.2.-26.2.2021 sa uskutočnilo on line plenárne zasadanie k európskemu projektu organizovanému talianskymi odborovými centrálami Fisac-Cgil, ktorý sa zaoberal zapojením zamestnancov bánk do zmien a nových spôsobov práce (priemysel 4.0) a ich dopadmi na zamestnancov a odbory.
Účastníkmi projektu boli zástupcovia odborových zväzov krajín strednej južnej a východnej Európy.
Témou bola aj aktuálnou situáciou v jednotlivých krajinách v súvislosti s Covid-19, jej vplyvom na zamestnancov, odbory, sociálny dialóg a kolektívne vyjednávanie. Predseda OZ vo svojom príspevku zhodnotil vývoj a súčasnú situáciu v bankovom sektore na Slovensku. Zástupca UNI Global A. Di Cristo v reakcii na situáciu zhrnul doterajšie kroky na obnovenie sociálneho dialógu i zámer opätovne sa zapojiť do vyriešenia situácie aj priamo na Slovensku. Príspevok predsedu OZ čítajte ďalej..
Pohľad na vývoj a súčasné fungovanie sociálneho dialógu a pracovnoprávnych vzťahov v bankovom sektore na Slovensku
… Žiaľ, pokiaľ ide fungovanie sociálneho dialógu a pracovnoprávnych vzťahov v bankovom sektore na Slovensku, nemám žiadne pozitívne informácie, ktoré by mohli poslúžiť ako motivácia pre účastníkov tohto projektu predovšetkým z krajín strednej a východnej Európy. O neutešenom stave sociálneho dialógu na sektorovej i podnikovej úrovni som informoval už na našom spoločnom stretnutí v Belehrade. S odstupom času som nútený konštatovať, že napriek vyvíjanému úsiliu zo strany OZ nedošlo k žiadnemu pozitívnemu posunu. Skôr naopak. V rámci vystúpenia v Belehrade som tiež vyslovil sklamanie v súvislosti so zakladaním EZR v Intesa Sanpaolo a zároveň som vyslovil nádej, že na stretnutiach v ďalších fázach projektu sa dozviem nové informácie o konkrétnych krokoch smerujúcich k jej založeniu. Po vystúpeniach, ktoré odzneli na včerajšom rokovaní som sklamaný, že v rokovaniach nenastal žiadny pokrok. A tak druhá najväčšia banka, ako jediná z bánk pôsobiacich na Slovensku nemá aj naďalej funkčnú EZR. Toľko na úvod. Teraz ďalšie konkrétne informácie o vývoji a fungovaní SD.
V roku 2016 rozhodla Slovenská banková asociácia (SBA) o ukončení kolektívneho vyjednávania s Odborovým zväzom pracovníkov peňažníctva a poisťovníctva (OZ PPaP) za zamestnancov v bankovom sektore. Tento stav trvá do súčasnosti, a to aj napriek rozsiahlym aktivitám a mimoriadnemu úsiliu OZ na jeho obnovenie. Bez odozvy zostali naše výzvy adresované SBA, generálnym riaditeľom bánk na Slovensku i ich zahraničným manažmentom. Bez odozvy zostala výzva UNI Europa Finance adresovaná Európskej bankovej federácii (EBF), ktorej je SBA členom. Zmenu postoja SBA nepriniesla ani kampaň v médiách a na sociálnych sieťach.
Súčasne so snahou o obnovenie kolektívneho vyjednávania sa však objavil aj dlhodobo neriešený legislatívny problém, ktorého podstatou je, že SBA nie je zamestnávateľskými zväzom s oprávnením na kolektívne vyjednávanie kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (KZVS). Napriek tomu sa SBA prostredníctvom členstva v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) zúčastňuje sociálneho dialógu na národnej úrovni. Tento rozporuplný stav, nemá záujem nikto, okrem nášho OZ, riešiť. Konkrétne rokovania na jeho odstránenie sme začali už s predchádzajúcou vládou. Tá súčasná vyriešenie tohto legislatívneho problému medzi svojimi prioritami nemá.
Treba ďalej uviesť, že dohody a vyhlásenia európskych sociálnych partnerov nenachádzajú na Slovensku zodpovedajúcu podporu. Jedným z príkladov je Vyhlásenie v súvislosti s COVID-19 zo dňa 30.3.2020 obsahujúce prehlásenie, že sociálny dialóg môže na všetkých možných úrovniach poskytnúť dobrý kontext na hľadanie vhodných riešení výnimočnej situácie. Zamestnávatelia v bankovom sektore, využili sociálny dialóg ako nástroj na hľadanie vhodných riešení len výnimočne. Bolo skôr pravidlom, že pri prijímaní opatrení dotýkajúcich sa bezprostredne práce a zdravia zamestnancov postupovali bez súčinnosti s odbormi, v lepšom prípade o prijatých opatreniach len dodatočne informovali. A nielen to. Výzvy odborov na riešenie situácie vo viacerých prípadoch zamestnávatelia ignorovali a predkladané návrhy neakceptovali.
Výsmechom sociálneho dialógu, Zákonníka práce, Zákona o ochrane osobných údajov i medzinárodných dohovorov o podpore sociálneho dialógu, je postup Tatra banky, a.s. (Raiffeisen Bank Inrernational AG). Tá dlhodobo radikálnym spôsobom potláčala všetky pokusy o založenie odborovej organizácie a následne o vedenie sociálneho dialógu a kolektívne vyjednávanie. Keď sa napokon odborovú organizáciu podarilo v roku 2017 založiť, tak banka začala jej legitímnosť spochybňovať a podala žalobu na OZ PPaP a ZO OZ Tatrabanka, a.s. Rovnako podala žalobu aj na Národný inšpektorát práce a Inšpektorát práce Trenčín, ktorý konštatoval porušenia Zákonníka práce zo strany zamestnávateľa a uložil porušenia odstrániť. Takto tretia najvýznamnejšia banka pôsobiaca na Slovensku pristupuje k sociálnemu dialógu.
Komunikácia v rámci zasadaní EZR, pracovných skupín pre sociálny dialóg i stretnutí v rámci organizovaných projektov, potvrdila nerovnaký prístup zamestnávateľov k zamestnancom a sociálnemu dialógu v materských krajinách a k zamestnancom na Slovensku, ale aj k ostatným zamestnancom strednej a východnej Európy do ktorých rozšírili svoje pôsobenie. Takýto prístup, ktorý priznáva zamestnancom týchto krajín štatút zamestnancov druhej kategórie, si vyžaduje celoeurópske riešenie.